Usein kysytyt kysymykset ja niihin vastauksia

 

Semel M2 taksamittari

 

Mitä tietoja tarvitsette, että asiani etenee nopeasti ilman turhaa odottamista?

Kun soitatte autolaitetukeen tai lähetätte desk@semel.fi osoittteseen tukipyynnön, ilmoittakaa mittarin palvelutunnus tai systemID niin asianne käsittely nopeutuu huomattavasti. Edellä mainitut tunnisteet saa mittarilta koodilla 88E.

 

Mittarini näyttää "error" sen jälkeen kun olen näppäillyt lopetuskilometrejä?


Mikäli taksamittarissa vuoron lopetuksen yhteydessä lopetuskilometrien syöttämisen jälkeen mittari ilmoittaa "error", syynä on todennäköisesti se, että yrität syöttää pienempää mittarilukemaa kuin vuoron aloituksessa mittariin oli syötetty. Tuolloin kannattaa syöttää lopetuskilometreiksi esimerkiksi 999999, jolloin vuoron lopetus onnistuu.

 

Olen vaihtanut Mitax/Verifone laitteiston Semel M2 Premium laitteisiin. Käykö Taksikuution taksikortit nyt uusissa Semel laitteissa?

Kyllä käy. M2 mittariohjelmiston version tulee olla minimissään r20360, jonka voi varmistaa tulostamalla mittarin parametrit 89E komennolla. Lisäksi autoilijan tulee olla tehnyt Taksikuution kanssa uusi sopimus Taksikuution korttien vastaanottamisesta, koska laitteet ovat vaihtuneet. Seuraavassa Taksikuution ohjeistusta asiaan liittyen.


Muutokset sopimuksiin:

  • Jos yrityksen y-tunnus muuttuu (yhtiömuodon muutos) käsitellään sopimus, kuten ”uusi yrittäjä”.
  • Jos autolaitetekniikka muuttuu, käsitellään sopimus, kuten ”uusi yrittäjä”.
  • Jos yrityksen maksupäätetunnus muuttuu, käsitellään sopimus kuten ”uusi yrittäjä”.
  • Jos yritykselle tulee uusi auto, käsitellään sopimus kuten ”uusi yrittäjä”.
  • Tilinumeron muutos ilmoitetaan aina kirjallisesti osoitteeseen maksuliikennekeskus@taksiliitto.fi. Muutoksen voi ilmoittaa ainoastaan nimenkirjoituksen omaava tai hänen valtuuttamansa henkilö.
  • Lisätietoja: Taksikuutio Oy, autoilijapalvelu 0207 756 792 (ark. 8 – 16)

 

Mittariini ei ole päivittynyt uudet taksat, miten saan ne?

Semel järjestelmissä on taksapäivitykset tehty etäpäivityksinä jo monen vuoden ajan. Mikäli tietoliikennyhteyksissä on automaattisten päivitysten aikana ongelmia, on mahdollista että langattomasti lähetettävät parametrit ja ohjelmapäivitykset eivät aina lataudu autolaitteille. Jos päivitys ei ole onnistunut etälatauksena taksimittarille, ovat uudet taksat ja mittariohjelmistot mahdollista saada Semel jälleenmyyjän asentamana.

 

Mistä näen mittarissa voimassa olevat taksat ja mikä versio taksmittariohjelmasta siinä on?

Mittarissa käytössä olevat taksat saa tulostettua koodilla 89E. Tulosteessa näkyvät mittarin parametrit ja myös käytössä oleva ohjelmaversio. Tämä on hyvä olla tulostettuna asioidessa Semelin kanssa.

 

En ole saanut uusia ohjelmistoja ja taksoja mittariini ja siitä on aiheutunut ansion menetyksiä, korvaako Semel niitä?

Semel Oy ei korvaa välillisiä kustannuksia.

 

Tilasin vuokralaitteet toukokuussa ja sain asennuksen autoon vasta heinäkuun alussa. Milloin niiden laskutus alkaa?

Vuokralaskutus alkaa aina tilauskuukautta seuraavan kuukauden alusta. Avausmaksu veloitetaan tilauksen toimituksen jälkeen mahdollisimman pian n. 1-3 päivää toimituksen lähtemisen jälkeen.

 

Uusi taksamittariohjelma on julkaistu, pitääkö mittari lähettää Semelille ohjelmoitavaksi?

Ei tarvitse. Asennuksen yhteydessä joko asentaja päivittää mittariohjelmiston tai Semel lähettää asennuksen jälkeen langattomasti uuden ohjelmiston mittarille.



Maksupäättet



Spire tai Castles mPOS maksupäätteessä lukee "Integrity error"

Maksupäätteen elektroninen sinetti on auennut, jolloin se pitää vaihtaa. Tämä voi tapahtua esimerkiksi maksupäätteen saadessa kolhun, sitä on yritetty avata tai se on saanut voimakkaan virtapiikin.


Palvelut



Haluan muutoksia taksoihini, miten se tehdään?

Taksatilaukset voi tehdä Semelin sivuilta kohdasta Taksiautoilijalle/taksatilaukset

Taksiyrittäjän on mahdollista tilata räätälöityjä taksoja mittarilleen erilaisiin tarpeisiin:

Taksojen tilausosoite on taksalataukset@semel.fi

Tilauksessa tulee ilmoittaa:

  • taksat (sis. alv10%)
  • taksan numero ja veloitus (€/km ja €/h)
  • lähtömaksut
  • taksojen kalenteriajat (yötaksa/päivätaksa)
  • sekä minkä taksanäppäimen alle ne sijoitetaan
  • taksat voivat olla kilometri/aikapohjaisia, tai molempia samaan aikaan (single tai double)
  • taksat ladataan mittarille etälatauksena ja ne aktivoituvat ilman mittarin sammuttamista
  • Semel veloittaa räätälöidyistä taksapäivityksistä voimassa olevan palveluhinnaston mukaisesti.
     

Haluan siirtää Semel M2 taksamittaripalvelun yritystoimintani jatkajalle. Onnistuuko?

Kyllä onnistuu. Sopimus voidaan siirtää jatkajallesi. Sopimuksensiirtoa varten löytyy sähköinen lomake ja ohjeet täältä.  

 

Lopetan autoilijana toimimisen ja haluan irtisanoa taksamittaripalveluni. Miten toimin?

Sopimuksen voi irtisanoa joko Semelin tukisivuilta löytyvällä sähköisellä lomakkeella. Klikkaa tästä

 

Elavon sopimuksen täyttöohjeet ja liitteet.

Lataa ohjeet ja hakemus Semel web sivuilta. Klikkaa tästä

Täytä hakemus huolellisesti käyttäen apuna keltaisella värillä merkittyjä kenttiä. Kun hakemus on täytetty, liitteeksi pitää vielä toimittaa seuraavat dokumentit:

  • todistus pankista (tilinomistajuus)
  • passi / ajokortti kopio
  • yrityksen kaupparekisteriote
  • Allekirjoita hakemus ja skannaa se.

Sopimushakemus liitteineen toimitetaan sähköpostitse ohjeessa oleville yhteyshenkilöille.

 

Vuoro.Net puhelinsovelluksen käyttöönotto

Sovelluksen käyttöönotto-ohjeet löydät seuraavasta linkistä. Klikkaa tästä

 

Mistä löydän Semel Oy:n palveluhinnaston?

Semel Oy:n palveluhinnasto löytyy kotisivuilta. Klikkaa tästä suoraan sinne.