Usein kysytyt kysymykset

Usein kysyttyjä kysymyksiä ja niihin vastauksia

Klikkaa kysymystä ja löydä vastaus

1. Olen vaihtanut Mitax/Verifone laitteiston Semel M2 Premium laitteisiin. Käykö Taksiliiton Yrityspalvelun taksikortit nyt uusissa Semel laitteissa?
2. Miksi mittariini ei ole päivittynyt uudet taksat ja miten saan ne?
3. Mistä näen mittarissa voimassa olevat taksat ja mikä ohjelma siinä on?
4. En ole saanut uusia ohjelmistoja ja taksoja mittariini ja siitä on aiheutunut ansion menetyksiä. Korvaako Semel niitä?
5. Tilasin vuokralaitteet toukokuussa ja sain asennuksen autoon vasta heinäkuun alussa.  Milloin niiden laskutus alkaa?
6. Haluan siirtää ylläpitosopimukseni yritystoimintani jatkajalle. Onnistuuko?
7. Lopetan autoilijana toimimisen ja haluan irtisanoa ylläpitosopimuksen. Miten toimin?
8. Mitä pitää huomioida käytetyn Semel IWL286 maksupäätteen ja TM6000 taksamittarin hankinnassa?
9. Pitääkö taksamittari lähettää Semelille ohjelmoitavaksi?
10. Vuokraako Semel TM6000 taksamittareita ja IWL-maksupäätteitä.
 

   

  

 

 

1. Olen vaihtanut Mitax/Verifone laitteiston Semel M2 Premium laitteisiin. Käykö Taksiliiton Yrityspalvelun taksikortit nyt uusissa Semel laitteissa?

 

  • Kyllä käy. M2 mittariohjelmiston version tulee olla minimissään r20360, jonka voi varmistaa tulostamalla mittarin parametrit 89E komennolla. Lisäksi autoilijan tulee olla tehnyt Taksiliiton Yrityspalvelun kanssa uusi sopimus Taksiliiton YP:n korttien vastaanottamisesta, koska laitteet ovat vaihtuneet. Seuraavassa Taksiliiton Yrityspalvelun ohjeistusta asiaan liittyen. 
    • Muutokset sopimuksiin:
      • Jos yrityksen y-tunnus muuttuu (yhtiömuodon muutos) käsitellään sopimus, kuten ”uusi yrittäjä”.
      • Jos autolaitetekniikka muuttuu, käsitellään sopimus, kuten ”uusi yrittäjä”.
      • Jos yrityksen maksupäätetunnus muuttuu, käsitellään sopimus kuten ”uusi yrittäjä”.
      • Jos yritykselle tulee uusi auto, käsitellään sopimus kuten ”uusi yrittäjä”.
      • Tilinumeron muutos ilmoitetaan aina kirjallisesti osoitteeseen maksuliikennekeskus@taksiliitto.fi. Muutoksen voi ilmoittaa ainoastaan nimenkirjoituksen omaava tai hänen valtuuttamansa henkilö.
      • Lisätietoja: Taksiliiton Yrityspalvelu Oy, autoilijapalvelu 0207 756 792 (ark. 8 – 16)

 

2. Miksi mittariini ei ole päivittynyt uudet taksat ja miten saan ne?

  • Semel järjestelmissä on taksapäivitykset tehty etäpäivityksinä jo monen vuoden ajan. Nämä päivitysrutiinit eivät kuitenkaan koskaan ole olleet 100% varmoja, mistä johtuen osa päivityksistä eivät onnistu. Mikäli esimerkiksi 3G/4G-verkossa on automaattisten päivitysten aikana ongelmia, on mahdollista että langattomasti lähetettävät parametrit ja ohjelmapäivitykset eivät aina lataudu autolaitteille.
  • Jos päivitys ei ole onnistunut etälatauksena taksimittarille, ovat uudet taksat ja mittariohjelmistot mahdollista saada Semel jälleenmyyjän asentamana.

 

3. Mistä näen mittarissa voimassa olevat taksat ja mikä ohjelma siinä on?

  • Mittarissa käytössä olevat taksat saa tulostettua koodilla 89E. Tulosteessa näkyvät mittarin parametrit ja myös käytössä oleva ohjelmaversio. Tämä on hyvä olla tulostettuna asioidessa Semelin kanssa.

 

4. En ole saanut uusia ohjelmistoja ja taksoja mittariini ja siitä on aiheutunut ansion menetyksiä. Korvaako Semel niitä?

  • Semel Oy ei korvaa välillisiä kustannuksia.

 

 

5. Tilasin vuokralaitteet toukokuussa ja sain asennuksen autoon vasta heinäkuun alussa.  Milloin niiden laskutus alkaa?

 

  • Vuokralaskutus alkaa aina tilauskuukautta seuraavan kuukauden alusta. Avausmaksu veloitetaan tilauksen toimituksen jälkeen mahdollisimman pian n. 1-3 päivää toimituksen lähtemisen jälkeen.
     

 

 

6. Haluan siirtää ylläpitosopimukseni yritystoimintani jatkajalle. Onnistuuko?

  • Ylläpitosopimus voidaan siirtää lopettavalta yrittäjältä uudelle siinä tapauksessa, että sopimus jatkuu katkeamatta. Mikäli näin ei ole veloitetaan ohjelmistolisenssit taksimittarin osalta voimassa olevan hinnaston mukaisesti (hinta nyt 464,00 euroa alv 0 %)

 

7. Lopetan autoilijana toimimisen ja haluan irtisanoa ylläpitosopimuksen. Miten toimin?

  • Sopimuksen voi irtisanoa joko Semelin sivuilta löytyvällä lomakkeella tai ilmoittamalla lopettamisesta vapaamuotoisesti sähköpostitse laskutus(at)semel.fi osoitteeseen. Klikkaa tästä lomakkeelle.

 

8. Mitä pitää huomioida käytetyn Semel IWL286 maksupäätteen ja TM6000 taksamittarin hankinnassa?

  • Ennen käytetyn maksupäätteen hankkimista, tulee varmistaa, että maksupäätteen myyntiin ei ole estettä ( mahd. Siemens rahoitus loppuun maksettu yms.)
  • Semel IWL maksupääte sekä omistajavaihdos-/sopimuksen siirtolomake tulee toimittaa Semelille. Siirtolomake löytyy semel.fi/asiointilomakkeet osoitteesta. Lomakkeella ilmoitetaan Semelin tarvitsemat tiedot laitteen tyhjennystä, uudelleen ohjelmointia ja alustusta varten. Klikkaa tästä lomakkeelle.

 

9. Pitääkö taksamittari lähettää Semelille ohjelmoitavaksi?

  • Ei tarvitse. Asennuksen yhteydessä joko asentaja päivittää mittariohjelmiston tai Semel lähettää asennuksen jälkeen langattomasti uuden ohjelmiston mittarille.

 

10. Vuokraako Semel TM6000 taksamittareita ja IWL-maksupäätteitä? 

  • Ei vuokraa.  Vuokrapaketit koskevat ainoastaan uutta M2 mittaria ja siihen liitettyjä laitteita. TM6000 mittarin voi ostaa jälleenmyyjiltä. iWL maksupäätteen myynti on loppunut.