Usein kysytyt kysymykset

Usein kysyttyjä kysymyksiä ja niihin vastauksia.

 

Taksamittarit TM6000 ja M2

Mittarini näyttää "error" sen jälkeen kun olen näppäillyt lopetuskilometrejä?

Mikäli taksamittarissa vuoron lopetuksen yhteydessä lopetuskilometrien syöttämisen jälkeen mittari ilmoittaa "error", syynä on todennäköisesti se, että yrität syöttää pienempää mittarilukemaa kuin vuoron aloituksessa mittariin oli syötetty. Tuolloin kannattaa syöttää lopetuskilometreiksi esimerkiksi  999999, jolloin vuoron lopetus onnistuu.

Olen vaihtanut Mitax/Verifone laitteiston Semel M2 Premium laitteisiin. Käykö Taksiliiton Yrityspalvelun taksikortit nyt uusissa Semel laitteissa?

Kyllä käy. M2 mittariohjelmiston version tulee olla minimissään r20360, jonka voi varmistaa tulostamalla mittarin parametrit 89E komennolla. Lisäksi autoilijan tulee olla tehnyt Taksikuution kanssa uusi sopimus Taksiliiton YP:n korttien vastaanottamisesta, koska laitteet ovat vaihtuneet. Seuraavassa Taksikuution ohjeistusta asiaan liittyen. 

Muutokset sopimuksiin:

  • Jos yrityksen y-tunnus muuttuu (yhtiömuodon muutos) käsitellään sopimus, kuten ”uusi yrittäjä”.

  • Jos autolaitetekniikka muuttuu, käsitellään sopimus, kuten ”uusi yrittäjä”.

  • Jos yrityksen maksupäätetunnus muuttuu, käsitellään sopimus kuten ”uusi yrittäjä”.

  • Jos yritykselle tulee uusi auto, käsitellään sopimus kuten ”uusi yrittäjä”.

  • Tilinumeron muutos ilmoitetaan aina kirjallisesti osoitteeseen maksuliikennekeskus@taksiliitto.fi. Muutoksen voi ilmoittaa ainoastaan nimenkirjoituksen omaava tai hänen valtuuttamansa henkilö.

  • Lisätietoja: Takskuutio Oy, autoilijapalvelu 0207 756 792 (ark. 8 – 16)

Mittariini ei ole päivittynyt uudet taksat, miten saan ne?

  • Semel järjestelmissä on taksapäivitykset tehty etäpäivityksinä jo monen vuoden ajan. Mikäli esimerkiksi 3G/4G-verkossa on automaattisten päivitysten aikana ongelmia, on mahdollista että langattomasti lähetettävät parametrit ja ohjelmapäivitykset eivät aina lataudu autolaitteille.
  • Jos päivitys ei ole onnistunut etälatauksena taksimittarille, ovat uudet taksat ja mittariohjelmistot mahdollista saada Semel jälleenmyyjän asentamana. 

Mistä näen mittarissa voimassa olevat taksat ja mikä versio taksmittariohjelmasta siinä on?

  • Mittarissa käytössä olevat taksat saa tulostettua koodilla 89E. Tulosteessa näkyvät mittarin parametrit ja myös käytössä oleva ohjelmaversio. Tämä on hyvä olla tulostettuna asioidessa Semelin kanssa.

En ole saanut uusia ohjelmistoja ja taksoja mittariini ja siitä on aiheutunut ansion menetyksiä, korvaako Semel niitä?

  • Semel Oy ei korvaa välillisiä kustannuksia.  

Tilasin vuokralaitteet toukokuussa ja sain asennuksen autoon vasta heinäkuun alussa.  Milloin niiden laskutus alkaa? 

  • Vuokralaskutus alkaa aina tilauskuukautta seuraavan kuukauden alusta. Avausmaksu veloitetaan tilauksen toimituksen jälkeen mahdollisimman pian n. 1-3 päivää toimituksen lähtemisen jälkeen.

Uusi taksamittariohjelma on julkaistu, pitääkö mittari lähettää Semelille ohjelmoitavaksi?

  • Ei tarvitse. Asennuksen yhteydessä joko asentaja päivittää mittariohjelmiston tai Semel lähettää asennuksen jälkeen langattomasti uuden ohjelmiston mittarille.

Vuokraako Semel TM6000 taksamittareita ja IWL-maksupäätteitä? 

  • Ei vuokraa.  Vuokrapaketit koskevat ainoastaan uutta M2 mittaria ja siihen liitettyjä laitteita. TM6000 taksamittarin ja iWL maksupäätteen myynti on loppunut.

Maksupäätteet

Spire mPOS maksupäätteessä lukee "Integrity error"

  • Maksupäätteen sisäinen sinetti on auennut, jolloin se pitää vaihtaa. Tämä tapahtuu, jos maksupääte saa kolhun, sitä on yritetty avata tai se on saanut voimakkaan virtapiikin.

Ingenico iWL maksupäätteessä lukee "Alert Interruption"

  • Kyseessä on varkaudeneston sinetin avautuminen, jolloin laite pitää vaihtaa vaihtolaitteeseen tilausvälitysyhtiön kautta. Vaihtoehtona on lähettää laite huollettavaksi NETS:ille, riippuen onko laitteessa enää takuuta jäljellä.
  • Tämä tapahtuu, jos maksupääte saa kolhun, sitä on yritetty avata tai se on saanut voimakkaan virtapiikin. Syy voi myös olla huonolaatuinen ulkopuolisen valmistajan tekemä akku.

IWL Maksupäätteen EMV-valo muuttuu keltaiseksi maksun aikana jonka johdosta maksun varmennus kestää tai epäonnistuu.

  • Maksupääte on katvealueella. Autoa kannattaa siirtää tai kokeilla avata yhteydet uudestaan kassatilassa painamalla maksupäätteeltä ”F -> Asetukset -> Avaa Yhteydet”, ja yrittää uudelleen.

Palvelut

Haluan muutoksia taksoihini, miten se tehdään?

Taksiyrittäjän on mahdollista tilata räätälöityjä taksoja mittarilleen erilaisiin tarpeisiin:

Taksojen tilausosoite on taksalataukset@semel.fi

  • Tilauksessa tulee ilmoittaa:
    • taksat (sis. alv10%)
      • taksan numero ja veloitus (€/km ja €/h)
    • lähtömaksut
    • taksojen kalenteriajat (yötaksa/päivätaksa)
    • sekä minkä taksanäppäimen alle ne sijoitetaan
  • taksat voivat olla kilometri/aikapohjaisia, tai molempia samaan aikaan (single tai double)
  • taksat ladataan mittarille etälatauksena ja ne aktivoituvat ilman mittarin sammuttamista
  • Semel veloittaa räätälöidyistä taksapäivityksistä voimassa olevan hinnaston mukaisesti.

Haluan siirtää ylläpitosopimukseni yritystoimintani jatkajalle. Onnistuuko?

  • Ylläpitosopimus voidaan siirtää lopettavalta yrittäjältä uudelle yrittäjälle, siinä tapauksessa että sopimus jatkuu katkeamatta. Mikäli näin ei ole veloitetaan ohjelmistolisenssit taksimittarin osalta voimassa olevan hinnaston mukaisesti.

Lopetan autoilijana toimimisen ja haluan irtisanoa ylläpitosopimuksen. Miten toimin?

  • Sopimuksen voi irtisanoa joko Semelin sivuilta löytyvällä lomakkeella tai ilmoittamalla lopettamisesta vapaamuotoisesti sähköpostitse laskutus(at)semel.fi osoitteeseen. Klikkaa tästä lomakkeelle.

Elavon sopimuksen täyttöohjeet ja liitteet.

Lataa hakemus Semel web sivuilta. Klikkaa tästä

Täytä hakemus huolellisesti käyttäen apuna keltaisella värillä merkittyjä kenttiä. Kun hakemus on täytetty, liitteeksi pitää vielä toimittaa seuraavat dokumentit:

  • todistus pankista (tilinomistajuus)
  • passi / ajokortti kopio
  • yrityksen kaupparekisteriote

Allekirjoita hakemus ja skannaa se.

Sopimushakemus liitteineen toimitetaan sähköpostitse osoitteeseen:

camilla.rosasen(at)elavon.com

VuoroNet puhelinsovelluksen käyttöönotto

Sovelluksen käyttöönotto-ohjeet löydät seuraavasta linkistä. Klikkaa tästä

Mistä löydän Semel Oy:n palveluhinnaston?

Semel Oy:n palveluhinnasto löytyy kotisivuilta. Klikkaa tästä suoraan sinne.