Usein kysytyt kysymykset

Usein kysyttyjä kysymyksiä ja niihin vastauksia

Miksi mittariini ei ole päivittynyt uudet taksat ja miten saan ne?

  • Semel järjestelmissä on taksapäivitykset tehty etä- ja ilmapäivityksinä jo monen vuoden ajan. Nämä päivitysrutiinit eivät kuitenkaan koskaan ole olleet 100% varmoja, mistä johtuen osa päivityksistä eivät onnistu. Mikäli esimerkiksi gprs-verkossa on automaattisten massapäivitysten aikana ongelmia on mahdollista että ilmateitse lähetettävät parametrit ja ohjelmapäivitykset eivät aina lataudu autolaitteille.
  • Jos päivitys ei ole onnistunut etä- tai ilmateitse taksimittarille, ovat uudet taksat ja mittariohjelmistot mahdollista saada Semel jälleenmyyjän asentamana.

Mistä näen mittarissa voimassa olevat taksat ja mikä ohjelma siinä on?

  • Mittarissa käytössä olevat taksat saa tulostettua koodilla 89E. Tulosteessa näkyvät mittarin parametrit ja myös käytössä oleva ohjelmaversio. 

En ole saanut uusia ohjelmistoja ja taksoja mittariini ja siitä on aiheutunut ansion menetyksiä. Korvaako Semel niitä?

  • Semel Oy ei korvaa välillisiä kustannuksia.

Tilasin vuokralaitteet toukokuussa ja sain asennuksen autoon vasta heinäkuun alussa.  Milloin niiden laskutus alkaa?

  • Uusien vuokralaitteiden  M2 Basic/ M2 Extra / M2 Premium laskutus aloitettiin elokuusta alkaen ja jo aikaisemmin laskutetut avausmaksut on tullut suorittaa eräpäivään mennessä.

Haluan siirtää ylläpitosopimukseni yritystoimintani jatkajalle. Onnistuuko?

  • Ylläpitosopimus voidaan siirtää lopettavalta yrittäjältä uudelle siinä tapauksessa, että sopimus jatkuu katkeamatta. Mikäli näin ei ole veloitetaan ohjelmistolisenssit taksimittarin osalta voimassa olevan hinnaston mukaisesti (hinta nyt 464,00 euroa alv 0 %)

Lopetan autoilijana toimimisen ja haluan irtisanoa ylläpitosopimuksen. Miten toimin?

  • Sopimuksen voi irtisanoa joko Semelin sivuilta löytyvällä lomakkeella tai ilmoittamalla lopettamisesta vapaamuotoisesti sähköpostitse laskutus(at)semel.fi osoitteeseen.

Mitä pitää huomioida käytetyn Semel IWL286 maksupäätteen ja TM6000 taksamittarin hankinnassa:

  • Ennen käytetyn maksupäätteen hankkimista, tulee varmistaa, että maksupäätteen myyntiin ei ole estettä ( mahd. Siemens rahoitus loppuun maksettu yms.)
  • Semel IWL maksupääte sekä omistajavaihdos-/sopimuksen siirtolomake tulee toimittaa Semelille. Siirtolomake löytyy semel.fi/asiointilomakkeet osoitteesta. Lomakkeella ilmoitetaan Semelin tarvitsemat tiedot laitteen tyhjennystä, uudelleen ohjelmointia ja alustusta varten.

Pitääkö taksamittari lähettää Semelille ohjelmoitavaksi?

  • Ei tarvitse. Asennuksen yhteydessä joko asentaja päivittää mittariohjelmiston tai Semel lähettää asennuksen jälkeen ilmateitse uuden ohjelmiston mittarille.

Vuokraako Semel TM6000 taksamittareita ja IWL-maksupäätteitä.

  • Ei vuokraa.  Vuokrapaketit koskevat ainoastaan uutta M2 mittaria ja siihen liitettyjä laitteita. TM6000 mittarin voi ostaa jälleenmyyjiltä ja IWL-maksupäätteen voi tilata suoraan Semelin sivuita.